For de som ikke har vært i Jotunheimen tidligere følger en kort veibeskrivelse.  Følg riksvei 51 fra Beitostølen, videre følger du veien forbi Båtskaret og da ser du Bitihorn rett fremfor deg. Måten fjellet er formet på gjør det lett å kjenne igjen.

Man kan gå opp på begge sidene av fjellet. Fremsiden er noe brattere og en mer luftig rute enn om man kjører videre ved siden av fjellet og ned til Sameteltet. På motsatt siden er det en stor parkeringsplass. Veien herfra og opp til toppen av Bitihorn tar ca. to timer. Det er ikke stor forskjell på tiden man bruker opp, uavhengig av hvilken rute man skulle velge.

Fra parkeringsplassen ved Sameteltet er det ca. 550 høydemeter til toppen på 1613 meter over havet. Det står 1607 på toppen av Bitihorn, så det er noe forskjell på navigasjonssystemene, men det har ingen betydning når det kommer til noen få meter.

Etter passeringen gjennom et regngjerde dreier stien mot venstre mot toppen. Her er det lett å havne noe langt ut mot høyre om man ikke følger de røde punktene oppover fjellsiden. Selv om dette ble min skjebne denne gangen kom jeg meg til toppen. Det er flere stier å velge opp til toppen så opp kommer man uansett rutevalg.

Turen opp byr både på fantastisk utsikt over  Bygdinvannet, Synshorn, og store deler av Jotunheimen.
Rett før toppen var nådd, er det et ganske bratt parti hvor du får utøvd klatreferdighetene. Selv om det er noen bratte partier er det ingen problem å ta med seg hund på denne turen.

De aller fleste er opplyste om at et raskt værskifte ikke er unormalt i det norske fjellandskapet. Se alltid an været før du legger ut på tur.

Skjermbilde 2016-05-10 kl. 15.25.43

Turen var strålende. Solen skinte på den blå himmelen, men det var noen skyer. Det var også meldt regn, men det var ingen regnværsskyer å skimte før jeg gikk opp. På toppen av Bitihorn var det regnvær et stykke unna. Tanken om å løpe hele veien ned ble et faktum for å prøve å unngå regnværet som var på vei. Tre hundre meter før jeg var nede ved bilen tok regnværet meg igjen og at jeg ble gjennomvåt var et faktum.

Da jeg hadde fått Nemi inn i bilen og skiftet, kikket jeg opp på fjellet. Toppen var ikke å se og regnet plasket. Konkluderer med at det ble en godt timet ettermiddagstur.

Bilde 01.08.2016, 20.55.40Bilde 31.07.2016, 17.11.57
Bilde 31.07.2016, 17.08.08Bilde 01.08.2016, 20.55.45Bilde 31.07.2016, 17.08.34 (1)